Førerkort

Personbil med tilhenger

Har du fått deg ny bil, båt eller campingvogn? Driver du med hest eller har behov for å kunne transportere dyr? Vi hjelper deg med førerkortet for tilhenger!

En SUV med tilhenger som kjører på motorveien

Opplæringen i klasse B-kode 96 og klasse BE er helt identisk. Det som skiller disse klassene fra hverandre er at for å få førerkort i klassse BE så må du i tillegg gjennomføre en praktisk førerprøve hos Statens Vegvesen.

Hvilken klasse du har behov for avhenger av vektene til kjøretøyet og hengeren du skal bruke. I Bil- og henger appen til Statens Vegvesen kan du legge inn registreringsnummer på kjøretøyene dine og så forteller appen deg hvilken førerkortklasse du trenger.

Når man skal trekke en tilhenger må man alltid se i vognkortet på hva bilen har lov til å trekke. Bilens tekniske begrensning kan ofte være lavere enn hva førerkortet gir deg lov til å trekke.

Med klasse B kan du trekke en tilhenger med TILLAT TOTALVEKT opp til 750kg. Du kan også trekke en større henger så lenge bilen og hengerens TILLATTE totalvekter ikke overstiger 3500 kg.

Med klasse B-kode 96 kan du trekke en henger hvor bilen og hengerens TILLATTE totalvekter sammenlagt ikke overstiger 4250 kg.

Med klasse BE kan du trekke en tilhenger med tillatt totalvekt opp til 3500kg.

I Norge omfatter føreretten også føring av traktor og motorredskap, begge med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

For å kunne starte med opplæringen og/eller privat øvelseskjøring må du være fylt 16 år og ha gjennomført Trafikalt grunnkurs. Dette gjelder dog ikke hvis du er 25 år eller eldre.

Om opplæringen

Opplæringen er trinnvis oppbygget og består av 4 trinn. Hvert trinn bygger på det forrige, og innehar både kunnskap -og ferdighetsmål som danner grunnlaget for et godt utbytte av neste trinn.

• Trinn 1 består i all hovedsak av Trafikalt grunnkurs og omfatter ikke dem som er over 25 år eller har førerkort fra før.
  • Trinn 2 er der den praktiske øvingen starter, og omhandler det å bruke, behandle og kontrollere kjøretøyet. Mot slutten av trinn 2 er det obligatorisk å gjennomføre en trinnvurdering(45 min), hvor eleven skal ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd og få en tilrådning fra læreren om kompetansen er tilstrekkelig for neste trinn.
  • Trinn 3 dreier seg om å utvikle trafikal kompetanse og samarbeide med andre i trafikken. I likhet med forrige trinn skal det også her gjennomføres en obligatorisk trinnvurdering (60min), hvor målene for trinn tre skal vurderes.
  • Trinn 4 er den avsluttende opplæringen og består av følgende obligatoriske kurs:
  • Kurs i sikring og merking av last (Lastsikringskurs), 2 timer
  • Sikkerhetskurs på veg, 3 timer praksis og kjøring

Om Lastsikringskurs:

Lastsikringskurset er en viktig del av opplæringen for de som ønsker å utvide førerkortet sitt til klasse B96 eller BE. Kurset skal gjennomføres i løpet av opplæringen, og består av minst 2 undervisningstimer, hvorav 1 time er praktisk øving i merking og sikring av last på tilhenger. Kurset avholdes på trafikkskolens lokaler.

Hva våre kunder sier om oss

Kom i gang med opplæringen!

Med våre erfarne trafikklærere, fleksible timeplaner, og ulike kjøretøy å velge mellom, er vi her for å hjelpe deg på veien mot førerkortet! Meld deg på i dag!

Arctic Trafikkskole holder til på Årnes. Her tilbyr vi opplæring og alle nødvendige kurs for MC, personbil og personbil med tilhenger! Kursene blir holdt av dyktige lærere som strekker seg langt for at du som elev skal føle deg ivaretatt. Du finner oss med nyoppussede lokaler sentralt på Årnes. Velkommen skal du være!