Førerkort

Personbil

Har du bestemt deg for å begynne med kjøretimer? Vi tilbyr opplæring for personbil, både manuell- og automatgiret bil.

En elev som kjører personbil på veien under kjøretime med Arctic Trafikkskole

Klasse B gir førerrett for personbil med tillatt totalvekt opp til 3500kg, med automat- eller manuelt gir. Uavhengig av om du skal kjøre opp til bil med automat- eller manuelt gir så er opplæringen bygget opp på samme måte.

For å kunne påbegynne opplæringen og/eller begynne med privat øvelseskjøring må du være fylt 16 år og ha gjennomført Trafikalt grunnkurs. Dette gjelder dog ikke hvis du er 25 år eller eldre.

Om opplæringen

Opplæringen er trinnvis oppbygget og består av 4 trinn. Hvert trinn bygger på det forrige, og innehar både kunnskap -og ferdighetsmål som danner grunnlaget for et godt utbytte av neste trinn.

• Trinn 1 består i all hovedsak av Trafikalt grunnkurs. Personer som er 25 år eller eldre trenger kun å gjennomføre Trafikant i mørket og kurs i førstehjelp og tiltak ved trafikkulykke.
  • Trinn 2 er der den praktiske øvingen starter, og omhandler det å bruke, behandle og kontrollere kjøretøyet. Mot slutten av trinn 2 er det obligatorisk å gjennomføre en trinnvurdering(45 min), hvor eleven skal ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd og få en tilrådning fra læreren om kompetansen er tilstrekkelig for neste trinn.
  • Trinn 3 dreier seg om å utvikle trafikal kompetanse og samarbeide med andre i trafikken. I likhet med forrige trinn skal det også her gjennomføres en obligatorisk trinnvurdering (60min), hvor målene for trinn tre skal vurderes. I tillegg er det obligatorisk å gjennomføre kurset Sikkerhetskurs på øvingsbane(4x45min). Dette er et kurs som har erstattet det gamle glattkjøringskurset. Mange kaller fortsatt kurset for glattkjøring og kurset gjennomføres på Naf sin øvingsbane/glattkjøringsbane.
  • Trinn 4 er den avsluttende opplæringen og består av det obligatoriske kurset Sikkerhetskurs på veg og tilstrekkelig øving og mengdetrening.

Sikkerhetskurs på veg er et kurs på 13 undervisningstimer fordelt på fire deler som består av:

• Bilkjøringens risiko (2x45 min). Dette er en teoretisk innledning i klasserom, hvor hensikten er å ha en forventningsavklaring og starte noen tankeprosesser til resten av kurset.
  • Kjøring i landevegsmiljø (5x45 min). Dette er en lengre kjøring i varierende landevegsmiljø og blir derfor ofte kalt for langkjøring eller langtur. Fokuset i denne delen er selvstendig kjøring, kjørestrategi og risikovurdering.
  • Planlegging og kjøring i variert miljø (4x45min). I denne delen skal du gjennomføre en kjøretur som du selv har planlagt ut fra noen retningslinjer fra læreren. Denne delen blir derfor ofte kalt for planleggingsturen/ plantur.
  • Refleksjon og oppsummering (2x45 min). Sikkerhetskurs på veg avsluttes med en erfaringsutveksling i klasserom, sammen med andre elever som har gjennomført det samme kurset.

Hva våre kunder sier om oss